Den unge racerkører, Valdemar Eriksen fra Nibe, skifter i 2020 til den spanske Formel 4-serie, hvor han skal køre for top teamet Drivex, som sidste år vandt mesterskabet og har ligget konstant i toppen siden starten af mesterskabet i 2016 (som danske Christian Lundgaard vandt i 2017). Mesterskabet strækker sig over 7 weekender på store kendte baner i Frankrig, Portugal og Spanien, herunder Barcelona, Jerez, Paul Ricard, Portimao og Valencia.

Vinterens resultater banede vejen

Valdemars gode resultater i vinterens MRF Challenge, hvor han vandt 4 podieplaceringer i de 3 afdelinger i hhv Dubai, Bahrain og Chennai, gjorde at teamet fik øje på ham, idet de manglede en kører, der kunne køre med om mesterskabet i 2020. Det resulterede i en 2-dages test på Formel 1-banen i Barcelona, hvor formålet ene og alene var for teamet at vurdere, om de mente Valdemar havde potentialet. Der var således inviteret kørere ind fra sidste års mesterskab, som Valdemar skulle måles op imod.

Omvendt – var det for Valdemar og hans driver coach Benjamin Bailly, vigtigt at vurdere om teamet arbejdede på et overbevisende professionelt niveau og med den rigtige infrastruktur. Testen gik rigtigt godt, hvor Valdemar kørte lige op med sidste års topkørere på nye dæk, og var absolut hurtigst af alle på long runs/race simulation. Kort tid efter havde Valdemars bagland et gunstigt kontraktforslag, hvor teamet også investerer i, at Valdemar får den bedst mulige forberedelse til sæsonen.

Teamchef og ejer Miguel Ángel de Castro udtaler: “We are extremely pleased to have Valdemar on board with us for the upcoming 2020 F4 Spain season. He is a very talented driver with a winning instinct and his racing background brings us speed, consistency and experience. We are looking forward to kicking the season off at Paul Ricard next April. We still have a few weeks ahead before the season opener and everybody at Drivex is working to begin on a high note and defend our crowns.”

Valdemars bagland havde på forhånd bestemt sig for ikke at binde sig til nogen serie for 2020 indtil efter MRF Challenge, og derfor har unge Eriksen kunne fokusere 100% på MRF-mesterskabet. ”Drivex kontaktede mig efter at have lagt mærke til mine gode resultater i MRF. Indtil for nyligt, anede jeg ikke hvor eller hvad jeg skulle køre i år, udover, at jeg selvfølgelig gerne ville køre en serie, hvor jeg kunne køre for et topteam, hvilket jo også involverer en masse økonomi”

”Men da Ben og jeg havde testet med Drivex på Barcelona, var det et let valg. De har været superprofessionelle fra første kontakt, gennem kontraktforhandlingerne og selvfølgelig vigtigst af alt – på banen!. Jeg flyver til Valencia allerede på søndag til første test, og jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang, og mit mål for sæsonen er selvfølgelig at kunne køre med om podieplaceringerne hver gang”

Valdemars driver coach og tidligere Formel 2-kører, belgieren Benjamin Bailly, har set mange teams gennem sin karriere, og udover at hjælpe Valdemar på banen, er Ben inde over alle beslutninger om valg af teams of serier. Han var også godt tilfreds efter testen på Barcelona: “I’m very happy to continue my collaboration with Valdemar. After the progression we showed last year I can’t wait to see what we can achieve this season. I’m also very excited that we will be joining the very experienced Team Drivex that won the team/driver championship in 2019.

Valdemar and I felt at home from the very 1st test day with the team and I’m sure we are all excited to start working all together”

Motorsport kræver mange penge

Det er kendt for de fleste at udøve og nå til top i motorsport, kræver mange penge og det er først når man som kører når toppen, at det er muligt at tjene penge og leve af det. Valdemars karriere er primært finansieret af danske sponsorer og investorer i VER Business Club ( ). Det er derfor vigtigt, for Valdemars fortsatte karriere, at han bevarer en tæt relation med sine sponsorer hjemme i Danmark, hvor langt de fleste ikke umiddelbart får en brugbar eksponering eller værdi ud af VIP Hospitality i udlandet.

Derfor skal Valdemar også køre hjemme i Danmark i topklassen Super GT, som er lukkede GT-biler i modsætning til formelbiler, som han har kørt i indtil nu og fortsat skal køre i, i Spanien. Valdemar bliver formentlig den yngste kører til nogensinde at deltage i mesterskabet. Her kan Valdemar eksponere sine sponsorer samt arrangere VIP events på banerne i Danmark for sine sponsorer og deres kunder og partnere.

Spanien har prioritet

Valdemars erklærede mål er at nå Formel 1. Derfor er det stadig formelvejen, og dermed det spanske F4mesterskab, der har den højeste prioritet i 2020. Udover at køre selve mesterskabet, er der planlagt over 20 testdage på de spanske baner. Som kalenderen ser ud nu, vil Valdemar kunne køre 5 ud af 8 løb i den hjemlige Super GT-serie, men der bliver begrænset testtid. Han ser dog også frem til sine danske løb:

”Jeg har kun kørt i en Super GT-bil én gang. Den er megafed at køre; masser hestekræfter, baghjulstræk og idet den er relativt let, er den ikke nat og dag ift en formelbil. Selvom det er Formel 4 i Spanien, der har mit fokus lige nu, kender jeg jo de danske baner, og jeg kommer altså for at give gas! Det er vel den største klasse i Danmark med mange erfarne og dygtige kørere, så det bliver en udfordring. Det er også altid sjovt at køre for det danske publikum og arbejde sammen med mit danske team, som jeg har kørt med siden gokartdagene”

”Jeg gør det selvfølgelig også for at lære mere om GT-biler. Sandheden er jo, at der er flere astronauter end Formel 1-kørere, så selvom jeg har som mål at komme i Formel 1, kræver det nærmest ufattelige summer samt en stor portion held og derfor kan GT-biler på sigt, være en mulig karrierevej for mig. Derfor giver det også mening for mig at prøve kræfter med Super GT – og jeg glæder mig!”

”Jeg vil gerne sige tak til mine mine sponsorer i VER Business Club for at gøre denne fantastiske sæson mulig, samt til hjælpere og familie omkring mig”.